Przejdź do wersji tekstowej
A++ A+ A A A A A

PRZEDSZKOLE "BAJKA" w LUBASZU
ul. Podgórna 5
64-720 Lubasz
tel/fax. 67 255 62 21

 

 

 

 

 

 

 

833900 odwiedzin

Gimnastyka buzi i języka dla małego smyka

2020.06.03



 Kilka propozycji dla chętnych z logopedii do kącika „Gimnastyka buzi i języka dla małego smyka”

Ćwiczenia usprawniające narządy mowy a więc język, wargi i podniebienie przygotowują do prawidłowego mówienia. Można je prowadzić w formie zabawy już z 2 - 3 letnim dzieckiem. Dzieci mają naturalną skłonność do wielokrotnego powtarzanie ulubionych zabaw.
Jeśli więc potraktujemy ćwiczenie jako zabawę, będzie ono dla dziecka czystą przyjemnością. Rola dorosłego polega na pokazaniu poprawnie wykonanego ćwiczenia i zachęcaniu dziecka do pracy przez chwalenie za podejmowany wysiłek, choćby efekty nie były od razu widoczne. Lepiej ćwiczyć krótko, ale częściej 3 - 4 minut z 3-latkiem, do 10 ze starszym dzieckiem, pamiętajmy jednak, że czas trwania i liczbę powtórzeń należy dostosować do indywidualnych możliwości dziecka. Na początku należy wykonywać ćwiczenia z dzieckiem przed lustrem, kiedy potrafi już wykonać je bez kontroli, można wykorzystywać każdą nadarzająca się okazję: spacer do parku, jazdę samochodem czy drogę do przedszkola.
Poniżej kilka przykładów zabaw  (do wyboru ) z dzieckiem.
·      „ Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
·       „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, fajans, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze / np. piłki, kasztana, kamienia/, rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.
·       Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
·       Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody( z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.
·       Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności ( cicho – głośno).
·       Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
·       Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.
·       Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.
·       Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.
Ćwiczenia warg: 
·       Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
·       Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.
·       Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.
·       Naprzemienne wymawianie „ i – u”.
·       Cmokanie.
·       Parskanie / wprawianie warg w drganie/.
·       Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi  i odwrotnie).
·       Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.
·       Układanie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną artykulacją warg, np. w kolejności: a-i-o-u-y-e,  u-a-i-o-e-y,  o-a-y-i-u,  e-y-i-o-a-u,            u-i-y-a-o.
·       Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u,  i-a,  u-o,  o-i,  u-i,  a-o, e-o  itp.
·       Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
·       Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
·       Wysuwanie warg w przód, następnie krążenie wysuniętymi wargami.
Ćwiczenia języka: 
·       Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
·       Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
·       Przesuwanie  języka od zębów górnych i  cofanie w głąb jamy ustnej.
·       Kląskanie językiem.
·       Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust / żuchwa opuszczona/.
·       Język wysunięty w kształcie grota wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust.
·       Język lekko wysunięty opiera się na wardze dolnej i przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.
·       Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.
      Zadanie dla chętnych:
     Materiał zawiera 11 arkuszy. Na pierwszych sześciu znajduje się 15 kart z szeregiem obrazkowym i wyrazowym, analogicznym do obrazkowego w wersji czarno-białej. Na kolejnych dwóch kartach znajdują się ilustracje przybywających przedmiotów oraz karta z materiałem wyrazowym ułożonym w kolejności zmian. Cztery ostatnie karty zawierają ilustracje z pierwszych kart w wersji zacienionej. Oprócz układania szeregów, wybranych kart można użyć, między innymi, do szukania różnic pomiędzy kartami, budowania zdań na podstawie ilustracji, kategoryzacji i sortowania, wykluczania ze zbioru, odszukiwania wśród piktogramów brakujących obrazków, ćwiczeń czytania i spostrzegawczości, kolorowania.
Nauczanie zdalne 3 i 4-latki
Nauczanie zdalne 5-latki
Nauczanie zdalne 6-latki
Logopedia
Jezyk angielski
COVID-19:
Procedury bezpiecznstwa
WAKACJE COVID- 19:
Procedury bezpiecznstwa